RPO, czyli Recruitment Process Outsourcing cz. II

przez grubyHR

W poprzednim wpisie wyjaśniłam, czym jest Recruitment Process Outsourcing (RPO), jakie są jego rodzaje oraz dlaczego warto korzystać z tej metody współpracy. Jeżeli nadal ktoś się zastanawia, czy outsourcing procesu rekrutacyjnego na pewno się opłaca – koniecznie powinien przeczytać ten artykuł do końca. Dzisiaj jeszcze raz omawiam korzyści płynące z RPO dla klienta oraz koszty całego procesu.

10 korzyści wykorzystania RPO dla klienta

Uważam, że w dzisiejszych czasach przedsiębiorcy powinni zwrócić uwagę na to, że współpraca RPO jest bardzo ważna i korzystna dla obu stron, a nie tylko dla agencji.

1. Duża oszczędność finansowa dla klienta. Procesy prowadzone w ten sposób oraz pełna współpraca, którą podejmujemy z agencjami, są o wiele tańsze niż podejmowanie współpracy w pojedynczych procesach. Firmy outsourcingowe przeważnie działają na zasadzie abonamentów miesięcznych, w ramach których deklarują odpowiednią ilość zrekrutowanych osób.

2. Wiedza i umiejętności wykwalifikowanych rekruterów. Osoby współpracujące w ramach RPO dzielą się nie tylko swoją wiedzą, ale również własnym know-how. Eksperci zatrudnieni w agencjach doskonale wiedzą, jak przygotować nie tylko cały proces, ale również niezbędne narzędzia rekrutacyjne.

3. Narzędzia rekrutacyjne. Przekazując przeprowadzenie całego procesu firmie zewnętrznej, w ramach współpracy klient otrzymuje również wszystkie narzędzia, które są niezbędne do realizacji celu. Rekruter w ramach współpracy przygotowuje np. formularze rozmowy, bardzo dobrej jakości ogłoszenie o pracę czy schemat całego procesu od początku do końca (proces end to end, który jest przygotowywany dla klienta).

4.  Audyt. Wiele firm współpracujących na zasadzie RPO na samym początku przeprowadza tzw. audyt dotychczasowych procesów rekrutacyjnych, które były w firmie. Oznacza to, że klient otrzymuje informacje o tym, gdzie są lub były potrzebne zmiany. Dodatkowo, jeżeli w ramach audytu okaże się, że konieczne jest przeszkolenie kadry menadżerskiej czy kadry HR-owej, będzie to zawarte w ramach pełnej usługi, ponieważ klient w ramach współpracy oddaje do agencji cały element zarządzający zespołem związanym z rekrutacją. Oczywiście klient musi być w stałym kontakcie z agencją, jednak nie ma powodów do obaw, ponieważ cała współpraca opiera się na bardzo dużym zaufaniu do wyznaczonego rekrutera.

5. Pełna analiza danych. Przy współpracy opartej na RPO agencje robią pełną analizę procesów przeprowadzanych procesów. Badają i analizują ścieżkę kandydata, którego rekrutują i patrzą, skąd on przychodzi, dlaczego rezygnują, jakie są powody odrzuceń, w związku z tym, to co zyskuje klient – miesięczny raporty, a czasami też roczne w zależności od długości współpracy z całą analityką przeprowadzonych procesów, na podstawie której może wyciągać wnioski.

6. Oszczędność kadrowa. Klient nie musi zatrudniać i przyuczać nowych osób, ponieważ w ramach współpracy z agencją otrzymuje doświadczonych pracowników, którzy są ekspertami w swojej dziedzinie, a dodatkowo odpowiedzialność za nich, za ich know-how i za ich zatrudnienie jest po stronie agencji. Dzięki takiemu podejściu agencja staje się partnerem, częścią firmy klienta.

8. Dostawca RPO jest Master Vendorem! Dzięki temu bierze odpowiedzialność za cały proces i w pełni go koordynuje. Dodatkowo procesy są wystandaryzowane, ujednolicone i jasne dla wszystkich – nie są wymyślane ad hoc, tylko są przemyślane i dostosowane do strategii konkretnej firmy.

9. Dział rekrutacji. Mimo że panuje mit, że RPO jest jedynie dla wielkich firm, to tak naprawdę outsourcing procesów kadrowych jest bardzo dobrym rozwiązaniem również dla mniejszych firm. Sprawdzi się szczególnie w firmach, które nie mają swoich działów rekrutacyjnych, a zyskają je dzięki podjętej współpracy.

10. I mniejsza, i większa firma może zyskać know-how, którego nie miała. Agencja dzieli się swoją wiedzą na temat procesów rekrutacyjnych, zasad oraz standardów. Współpracownicy przekażą również jakich rzeczy nie wolno robić ze względu na prawo, ale też przygotują i ustandaryzują wszystkie procesy rekrutacyjne, które już są w firmie klienta. Firma rekrutacyjna będzie wsparciem dla biznesu i dla działu HR.

Ile kosztuje outsourcing procesów rekrutacyjnych?

Może się wydawać, że outsourcing procesów rekrutacyjnych jest droższy agencyjna współpraca z agencją doradztwa personalnego. Z moich doświadczeń wynika, że jest odwrotnie.

W jaki sposób pobierane jest wynagrodzenie za współpracę RPO? Przeważnie opiera się ono na miesięcznej opłacie za zarządzenie procesem. Może być osobno liczona opłata za projekt i osobno za dodatkowe zadania albo może być jedna, całościowa opłata miesięczna, w której jest zagwarantowana konkretna ilość osób, które będą miesięczne rekrutowane. Przy kompleksowym zarządzaniu procesem, gdy firma w pełni współpracuje z agencją rekrutacyjną, określa się minimalną liczbę osób, które będą rekrutowane, żeby zapewnić bazę pracowników klientowi, a agencji płynność finansową. Usługa jest rozliczana raz w miesiącu.

Podsumowanie

Bardzo często współpracuję z klientami w ramach RPO. Z jednym współpracujemy już od 10 lat i przez ten czas naprawdę bardzo dużo zmienialiśmy w procesie rekrutacyjnym i dostosowywaliśmy go do panujących potrzeb oraz dynamicznego środowiska. Nasza współpraca jest bardzo udana, a elastyczność z mojej strony bardzo duża.

Przekazując proces rekrutacyjny firmie zewnętrznej, przedsiębiorca oszczędza i pod względem finansowym, i czasowym. Dodatkowo zyskuje bardzo lojalną agencję, która po pewnym czasie staje się tak naprawdę przyjacielem i doradcą biznesowym. Czasami podział między klientem a agencją jest tak nieznaczna, że rekruterzy pracując dla danej firmy, często czują się jej częścią i sami zaczynają proponować nowe rozwiązania. Mimo że oficjalnie są pracownikami agencji, wychodzą z inicjatywą zmian, modyfikacji, zwracają uwagę na to, co jest danej firmie potrzebne, a także edukują klienta pod względem nowości czy narzędzi, które warto zastosować, aby proces był bardziej efektywny.

Ściskam Grubo,

Ewa

Zobacz więcej