Kim jest polski użytkownik TikToka? – część 2

przez grubyHR

Najliczniejszą grupą użytkowników TikToka w Polsce wg badania GetHero z przełomu 2019 i 2020 roku najliczniejszą grupą (27%) użytkowników były osoby w wieku 14-15 lat (27%). Osoby powyżej 19 roku życia na dzień dzisiejszy stanowią tylko 9%, jednak z własnego doświadczenia widzę, że TikTok i jego użytkownicy już się starzeją.

Ile czasu użytkownik spędza na TikToku?

Użytkownik na TikToku spędza nawet do 60 min dziennie, a powraca do niego nawet do 10 razy dziennie. Długość spędzonego czasu oraz to, że użytkownicy często do niego wracają, to doskonały argument dla działów employer branding.

Badania globalne pokazują bardzo podobny wynik, jeśli chodzi o ilość spędzanego czasu na TikToku przez jego użytkownika.

Źródło: Oberlo

Twórca czy obserwator?

To, co jest bardzo fajne w TikToku, to fakt, że możesz być albo twórcą, albo obserwatorem, albo jednym i drugim. Nie musisz tworzyć, możesz jedynie obserwować. TikTok dostarcza bardzo proste narzędzie, które pozwala tworzyć bardzo oryginalne i kreatywne filmy, a także dodawać do nich napisy, filtry, muzykę. Pozwala tworzyć bardzo kreatywne i oryginalnie filmy. Nikt nie musisz mieć żadnych umiejętności technicznych czy montażowych, aby tworzyć. To, co musisz mieć to kreatywność! Z własnego doświadczenia wam napiszę, że dla mnie była jedna trudna rzecz: nie wiedziałam, jak się zmniejsza tekst, ale… za doradczynię miałam córkę, która uratowała mnie z opresji😊 Jako generacja X (a nie Z) szukałam narzędzia, które pokaże mi wielkość czcionki😊

Jak wynika z badań GetHero, aż 70% użytkowników aplikacji tworzy własne filmy. Tak bardzo wysoki poziom świadczy o tym, że użytkownicy TikToka, są bardzo zaangażowani i równie chętnie tworzą, jak i oglądają nagrania. To powoduje, że jest to doskonałe miejsce na działania marketingowe.

Dlaczego uważam, że TikTok może być narzędziem do budowania wizerunku pracodawcy?

Przede wszystkim dlatego, że jest to platforma contentowa. I najważniejszy jest w niej właśnie content, który jest „królem”. Dzięki niemu możemy dotrzeć do większej ilości użytkowników. To, co mnie bardzo ujmuje w TikToku to fakt, że jest to platforma twórcza. Co to oznacza? Dzięki niej możemy pokazać swój content w dosyć krótkich formach wideo. Nagrania trwają od 5 do 60 sekund i możemy w nich umieścić content, jaki nam się podoba. Bez względu na to, czy to jest treść merytoryczna, czy forma zabawy lub żartu. Oczywiście forma i przekaz filmu,  zależy już od nas.

Według mnie z racji tego, że to jest tak krótkie video – całą sztuką jest przekazanie ważnych treści w maksymalnie 60 sekundach.  Wymaga to dużej kreatywności od twórcy, aby nagranie nie było za bardzo ogólnikowe, ale też nie było zbyt szczegółowe. Dodatkowo pierwsze 2-3 sekundy są kluczowe, ponieważ sprawiają, że ktoś obejrzy twoje wideo do końca lub je przewinie. Dodatkowo wszystko masz w aplikacji, możesz sam dodawać muzykę, filtry, napisy czy okładki. Sam montujesz materiał – nie potrzebujesz to tego zewnętrznych aplikacji i wielkich umiejętności technicznych. TikTok przyciąga i angażuje, a to tego nie przeciąża użytkownika treściami. Jego celem jest dawanie przyjemności i budowanie pozytywnego doświadczenia. Oprócz wideo można też prowadzić transmisje live.

Pracodawca może przedstawić, jaki jest naprawdę, może pokazać prawdziwych pracowników, autentyczną kulturę organizacyjną, siedzibę firmy i wiele innych. Przykłady podam w części trzeciej. Najfajniejsze jest to, że to są działania bezkosztowe i nie trzeba mieć do tego profesjonalnego sprzętu czy ekipy. Powiedziałabym nawet, aby tego nie robić za pomocą agencji. Możemy wykorzystać kreatywność własnych pracowników i pozwolić im integrować się oraz czerpać z tych nagrań przyjemność. Oczywiście, przedsiębiorca może też skorzystać z płatnej formy promocji, jaką są reklamy. TikTok to idealne miejsce, w którym pracodawca może budować markę poprzez współdziałania z innymi.

To, co jest ważne, i należy to podkreślić, to TikTok obecnie nie daje możliwości przenoszenia komunikacji z innych mediów. Stworzenie dobrego contentu w maksymalnie 60 sekund wymaga bardzo dużego przemyślenia i przygotowania strategii. Dlatego to nie jest łatwe zadanie, ale daje ogromną okazję do wypracowania własnego sposobu komunikowania się i stworzenia własnego contentu.

Właśnie dlatego nie zgadzam się z powiedzeniem, że TikTok jest pełen głupot. Tak naprawdę i na Facebooku, i na Instagramie, i w innych mediach społecznościowych, gdzie treści są tworzone przez użytkowników, również możemy zobaczyć bardzo zróżnicowane treści. Na TikToku jest dokładnie tak samo – mamy pełną różnorodność treści: od prostych, po ciekawe i głębokie przekazy.

Dzisiaj mogliście dowiedzieć się, dlaczego uważam, że TikTok ma potencjał, który warto wykorzystać. O tym, jak to zrobić przeczytacie w następnym artykule, dlatego obserwujcie i zaglądajcie na blog.

Ściskam grubo,

Ewa

Zobacz więcej